. . .

בניית אתרים


בניית אתר אינטרנט או פיתוח אתר אינטרנט (מאנגלית: Web Development) הוא עיסוק ומקצוע הכרוך בתכנון, אפיון, עיצוב ובנייה טכנית של אתר אינטרנט. העוסק במקצוע זה עיסוק של קבע נקרא בונה אתרים, ורבים מהעוסקים בו רכשו או רוכשים במהלך עשייתם, ידע בתחומי פיתוח אינטרנט נוספים כגון עיצוב אתרים (Web design), וקידום אתרים (SEO). לאחר השלמת בניית האתר הפועל ועיצובו, התוצר הסופי מועלה לשרת כדי להפכו לנגיש לקהל היעד שלו. רבים מבוני האתרים משתמשים במערכות ניהול תוכן, דוגמת ג'ומלה, דרופל, ו-וורדפרס, לבניית אתריהם, כאשר לכל מערכת היתרונות והחסרונות שלה. מערכות אלה הן למעשה תוכנות אשר מפשטות במקרים רבים את התהליך ומבטיחות תוצר סופי עשיר עם ניהול קל בהמשך.
העוסקים בבניית אתרים הם קהל עוסקים מגוון יחסית, שאינו בהכרח חולק מאפיינים כלליים משותפים מלבד ניסיון עם עולם האינטרנט, ויכולת עבודה טכנית עם קוד (תחביר בשפת תכנות מסוימת), תוכנות מחשב, או שניהם. לחלק מהעוסקים רקע אקדמי במדעי המחשב או הסמכה במסגרת של לימודי תעודה בעבודה עם שפות תכנות שונות או תוכנות שונות לבניית אתר (על שני אלו יפורט בהמשך).
בניית אתר מתחילה לרוב בתכנון או אפיון דרישות האתר, השירותים או התכנים שיוצעו בו ואופן פעולתו והצגתו לגולשי האינטרנט.

השיטה לבנית אתר מאופיינת בכתיבה של תחביר בשפה מקובלת מסוימת (כגון PHP) אשר האתר הוא היישום הפונקנציונאלי של התחביר הספציפי שנכתב בה. העבודה עם תוכנה בונה את הקוד בשביל בונה האתר, במקום שזה יכתוב אותו בעצמו.
אנשים שהם בעלי ידע בתכנות, לפחות בשפת התכנות בה נבנה האתר שלהם, יכולים להכניס שינויים בקוד האתר שהתוכנה בה השתמשו כתבה עבורם ברמת התחביר הבסיסי של האתר. בונה האתר בעצמו או לקוחו, מחליטים יחד על השיטה העדיפה לבניית האתר הספציפי. יתרון נוסף בבניית אתר בתוכנה הוא שהיא מאפשרת להכניס את הלקוח עצמו אל תוך עולם הבנייה והשינוי של אתרים, ובכך פותחת בפניו דלתות שונות, אף כאלה הקשורות לאפשרות פרנסה.
את אתרי הרשת ניתן לחלק חלוקה גסה לאתרים סטטיים ודינאמיים, כאשר ייתכן ובונה אתרים מסוים יבקש להתמקד בעיסוקו על בניית סוג מסוים כזה של אתרים.

על פי רוב, בניית אתר תתבצע לפי מספר שלבים כלליים היוצרים תוואי כללי לעבודה כולה.
  1. אפיון. בשלב זה, לרוב, בעל האתר מנסח אפיון מסודר, בו הוא מתאר את מהות האתר, השלבים והתהליכים השונים, ויוצר מעין חוברת בה כלל המעורבים בעניין ימצאו מענה.
  2. יצירת סקיצה עיצובית. שלב זה מתמקד בשפה הוויזואלית של האתר. בשלב זה ייקבע לרוב עיצוב האתר, כך ששאר המעורבים בנושא יוכלו לצפות בתצוגה כללית מוקדמת של האתר, כפי שהוא ייראה בסופו של דבר.
  3. בניית האתר. בפועל, עיקר העבודה מתבצעת בשלב זה. העיצוב שנקבע בשלב הקודם הופך בשלב זה לאתר מתפקד, בעוד המתכנתים בונים או מתאימים את הפלטפורמה ומטמיעים את העיצוב, ואנשי התוכן ממלאים את החללים הנועדו לתוכן בטקסטים ותכנים אחרים.
  4. ביצוע בדיקות ו-QA. בשלב זה האתר, למעשה, מוכן, וניתן לבצע בדיקות של תפקודו בצורה פנימית או מול קהל בודקים מסוים. כל השגיאות והתקלות המאותרות בשלב זה ייפתרו עד להשקת האתר.
  5. השקת האתר. בשלב זה האתר "מועלה לאוויר" – האתר יקושר לדומיין או יועלה לשרת המתאים, במסגרת השקתו לקהל הרחב.
  6. קידום ושיפור האתר. לאחר שהאתר כבר עלה לרשת, ניתן לעסוק בתהליכי השיפור והקידום שלו, כולל שיפור מיקומיו במנועי החיפוש השונים, פרסומו, שיווקו והזנת תכנים נוספים לאתר.
בהתאם למטרת האתר לעיתים מבוצעים שלבים נוספים, כגון הבטחת איכות, או שמעורבים בבנייתו אנשי מקצוע, כגון מתכנתים או גרפיקאים. מאחר שאין דרך אחידה לבניית אתר, התהליך יכול לקחת פרק זמן קצר או ארוך, בהתאם לרמת המורכבות הנדרשת. העלויות משתנות ונעות בין חינם לבין חוסר גבול עליון – כתלות בגורמים דוגמת יכולות השרת, עבודת מקים האתר, עיצוב ייחודי, הפלטפורמה הטכנולוגית וכן הלאה.
בדרך כלל, לאחר סיום תהליך בניית האתר, יחלו תהליכים מקבילים של קידום אתרים במנועי חיפוש או פרסום באינטרנט, על מנת להביא לידי מיצוי את היתרון שבבניית האתר.